Zrozum efekt jo-jo w odchudzaniu

Jedna z moich długotrwałych pacjentek zrzuciła 70 kilogramów. Zanim jednak zaczniesz sobie myśleć: „wow, to strasznie dużo” lub „jak ona to zrobiła?”, muszę zaznaczyć, że nie zrobiła tego „na raz”. Prawdę mówiąc, zrzuciła te same 14 kilogramów, aż pięciokrotnie. Jest ona klasycznym przypadkiem osoby, która odchudza się z efektem jojo – jej waga rośnie i maleje, ale rzadko zatrzymuje się dłużej w jednym miejscu. Dawno już stwierdzono, że ludzie mają tendencje do jo-jo gdy zaczynają stosować diety, które są zbyt wymagające by móc przy nich pozostać przez dłuższy czas. Gdy dietetyczne potknięcie zamieni się w upadek, wracają stare przyzwyczajenia, waga znów idzie w górę i cały cykl zaczyna się od początku.

Nie ma nic złego w byciu ambitnym i zdeterminowanym by utrzymywać swoją wagę pod kontrolą. Chęć i determinacja do osiągnięcia celu jest połową drogi do niego. Trzeba jednak pamiętać, że próba zrobienia zbyt wiele, zbyt szybko może obrócić się przeciwko nam. Trzeba być realistą pod względem tego co można zmienić w jednym momencie i zaakceptować rezultaty tych zmian pod względem odchudzania. Szybko stracone kilogramy równie szybko do Nas powrócą, więc nie spiesz się, a łatwo zapobiegniesz efektowi jojo!

Jak schudnąć bez efektu jo-jo?

 

Śledzenie, zapisywanie, notowanie swoich postępów jest wypróbowaną i przynoszącą rezultaty strategią utrzymywania się na drodze do celu jakim jest skuteczne schudnięcie. Pomocne jest również znajdowanie różnych źródeł wsparcia – ćwiczenia ze znajomymi są wspaniałe, gdy nawzajem motywujecie się. Wspólne przygotowywanie dietetycznych posiłków w rodzinie również sprawi, że wzajemnie będziecie się bardziej pilnować. Dla niektórych bardzo ważne jest wsparcie, które otrzymują przez społeczności internetowe, grupy dyskusyjne, fora internetowe, itd. Wreszcie, bądź elastyczny i ucz się na własnych błędach. Jeśli wypróbowujesz jakiś program ćwiczeń lub nowy plan żywieniowy, które nie przypadają ci do gustu – spróbuj czegoś innego. Pamiętaj, że celem nie jest zrzucenie tak wielu kilogramów tak szybko jak się da – chcesz raczej ustalić zdrowe nawyki żywieniowe i treningowe, które pomogą zmniejszyć wagę i utrzymać ją na zadowalającym poziomie.

Ważną częścią rozwiązania problemu jo-jo jest zmiana zachowania i przyzwyczajeń. Jemy mniejsze posiłki, ale częściej. Do każdego posiłku czy przekąski warto dodać białka, które zmniejszają uczucie głodu. Planujemy, śledzimy postępy i szukamy pomocy. Szybki sprint do mety, po którym następuje trucht w drugą stronę, nigdzie cię nie doprowadzi. Jeśli chodzi o udane i skuteczne odchudzanie, to powolny żółw zdecydowanie wygrywa wyścig z szybkim zającem.

Źrodło: http://www.discovergoodnutrition.com
Susan Bowerman – dietetyczka Herbalife
Autorka jest dyplomowaną dietetyczką ze specjalnością dietetyki sportowej. Zatrudniona w Centrum Żywienia Człowieka przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Przez dwa lata była feleitonistką Los Angeles Times w sekcji „Zdrowie”. Jest autorką przepisów kulinarnych i planów dietetycznych w książkach „Kolorowa Dieta” oraz „Dieta Los Angeles”.
Susan Bowerman jest zatrudniona przez Herbalife International i ściśle współpracuje z firmą Herbalife.

Susan-Bowerman-dietetyczka-Herbalife

Dodaj komentarz