Suplementy diety – naturalne czy sztuczne?

Osoby zainteresowane suplementami diety wcześniej czy później muszą sobie zadać pytanie: mam stosować naturalne czy sztuczne suplementy, które wybrać i które będą dla mnie lepsze? Postaramy się przybliżyć odpowiedź, choć oczywiście ostatecznie każdy podejmie decyzję sam zgodnie z własnymi poglądami.

Proszę zwrócić uwagę jak wygląda współczesna żywność – jest nadmiernie przetworzona, pełna konserwantów, utrwalaczy, barwników, aromatów – substancji, które w normalny sposób nie mogłyby znaleźć się w układzie pokarmowym człowieka. Stosując suplementy diety prawdopodobnie masz większą świadomość na temat wad dzisiejszej żywności niż przeciętna osoba. Skoro suplementy mają uzupełniać dietę, wzbogacać ją o wartościowe składniki, pomagać nam dożywić jakościowo organizm to zadbajmy o to, żeby chociaż te produkty były wolne od nadmiaru nieporządanych substancji.

Pamiętajmy, że stosowanie suplementów diety z założenia powinno być bliższe zjadaniu zdrowej żywności niż zażywaniu medykamentów. Zadbajmy o to zatem, żeby ich skład, pochodzenie i właściwości były zbliżone do ziół i roślin odżywczych, a nie do syntetycznych medykamentów.

Produkcja suplementów naturalnych jest trudniejsza i bardziej czasochłonna. Znacznie trudniej jest pozyskać określone składniki z ziół i roślin, czy ekstrakty z owoców, niż wytworzyć ich syntetyczne odpowiedniki lub substancje o podobnym charakterze w laboratorium. Stąd też przedkłada się to na cenę produktów, gdyż te suplementy wytwarzane z naturalnych składników są z reguły droższe od ich syntetycznych odpowiedników. Dodać należy, że naturalne składniki to takie, które występują w przyrodzie (w roślinach i ich częściach: owocach, nasionach, kwiatach, pędach, kłączach, itd), czyli takie, z którymi człowiek mógłby mieć styczność poprzez ich spożycie.

Przyswajalność naturalnych suplementów dla organizmu jest znacznie większa niż w przypadku preparatów syntetycznych. Związane jest to z formą danego składnika – jeśli jest on pozyskany z roślin, to jest dokładnie w takiej postaci w jakiej mógłby być dostarczany wraz ze zjedzeniem danej rośliny. Natomiast syntetyczny składnik jest gorzej „rozpoznawalny” przez organizm, a tym samym niezbyt dobrze przez organizm wchłaniany i przyswajany. Wiąże się to z biodostępnością danego składnika odżywczego – w naturalnej postaci jest on bardziej wykorzystywany przez człowieka.

Skutki uboczne stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego praktycznie nie istnieją. Składniki w nich zawarte występują w przyrodzie i organizm ludzki przez setki tysięcy lat miał z nimi kontakt, spożywał określone rośliny i zioła, wykorzystywał je w tradycyjnym lecznictwie. Stąd też organizm doskonale sobie radzi z takimi składnikami, nawet gdyby otrzymał je w nadmiernej ilości. Inaczej ma miejsce w przypadku syntetycznych suplementów diety i często mają one skutki uboczne oraz mnóstwo przeciwskazań do zażywania. Dzieje się tak dlatego, iż ich zawartość to w części substancje nienaturalne dla organizmu wobec których nie ma wykształtowanych mechanizmów wchłaniania, transportu, przyswajania, trawienia.. itd.

Dawkowanie naturalnych suplementów z reguły jest znacznie mniejsze niż suplementów syntetycznych i związane jest to z opisywaną już wcześniej ich przyswajalnością. Suplement diety pochodzenia naturalnego zawierający np 50% zalecanego dziennego spożycia witaminy C zostanie praktycznie całkowicie wykorzystany przez organizm. Zatem jego dawkowanie jest proste i przejrzyste. Natomiast suplement diety pochodzenia syntetycznego zawierać może na przykład 300% ZDA witaminy C, a producenci i tak doskonale zdają sobie sprawę, że organizm przyswoi jej zaledwie przykładowo 5% z takiego produktu. Dawkowanie suplementów zatem jest bezpieczniejsze – przy mniejszej ilości otrzymamy lepszą jego jakość bez ubocznych składników.

Jaka jest różnica między suplementem diety naturalnego pochodzenia a sztucznym najlepiej zobrazować na przykładzie wapnia oraz żelaza. Gdyby dostarczanie wapnia do organizmu było proste teoretycznie każdy mógłby zajadać się kredą, zaprawą murarską, itd Jednak wapń w takiej postaci jest dla organizmu nieprzyswajalny – musi to być forma cytrynianu wapnia i węglanu wapnia, najlepiej w odpowiedniej ilości i w dodatku w obecności chociażby witaminy D i magnezu. Sztuczny suplement niestety takich właściwości nigdy nie będzie miał. Odnośnie żelaza to na przykład popularne syntetyczne suplementy mają go w postaci tlenku żelaza, czyli niczego innego jak popularnej i wszędobylskiej rdzy. Jeśli macie Państwo niedobory tego składnika lub większe zapotrzebowanie to wystarczyłoby polizać zardzewiały przedmiot. Jednak w naturze już tak prosto nie jest.

Konkluzja nasuwa się sama. Można przyjmować sztuczne suplementy diety, cieszyć się z zaoszczędzonych pieniędzy i mieć złudne poczucie zadbania o swój organizm. Z drugiej strony można zażywać naturalne suplementy diety, cieszyć się z dobrze wdanych pieniędzy i mieć świadomość, iż dla własnego zdrowia, witalności i kondycji zrobiło się wiele pożytecznego i dobrego. Przy każdej sposobności życzymy sobie przecież zdrowia, bo ono jest najważniejsze, jednak niech te słowa nie pozostaną jedynie pustym i bezwartościowym stwierdzeniem…

Dodaj komentarz