Lepsza odporność przez odżywianie

Kiedy moje dzieci były małe zawsze przygotowywałam się na przeziębienia związane z powrotem do szkoły, które przechodziły przez dom w ciągu pierwszego tygodnia w szkole. Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego, dzieciaki będą zabierać do domu coś więcej niż pracę domową i nowych kolegów – z pewnością zabiorą też masę zarazków. Nawet jeśli w twoim domu nie ma dzieci, wraz z ochłodzeniem się temperatury i tak jesteś bardziej narażony na chorobę teraz jest więcdobry moment by spojrzeć co możesz zrobić pod względem odżywiania by twój układ immunologiczny był w najlepszym stanie, a odporność na zadowalającym poziomie.

Pomimo tego, co mogli mówić twoi rodzice lub dziadkowie, przeziębienia nie łapie się przebywając na zimnie (lub, jak twierdziła zawsze moja matka, wychodząc na zewnątrz z mokra głową). Ale kiedy robi się zimno, przebywamy więcej wewnątrz – co oznacza, że mamy bliższy kontakt z innymi ludźmi, a cyrkulacja powietrza jest mniejsza – tak więc jesteśmy w większym stopniu wystawieni na zarazki, które mogą powodować chorobę.

Ciało ma oczywiście wbudowany system obronny – układ immunologiczny. Jest to twoja osobista armia „żołnierzy”, którzy chronią ciało poprzez identyfikacje czegokolwiek obcego – od wirusa przez bakterie do pasożytów – a następnie odnalezienie i zniszczenie ich. A twoje ciało opiera się na na dobrym odżywianiu i zdrowym trybie życia gdy buduje swój system obronny i odporność. To oznacza, że jeśli odżywiasz się zdrowo i dbasz o siebie, masz większe szanse na pozostanie w dobrym zdrowiu.

Owoce i warzywa są najważniejszymi czynnikami, ponieważ dostarczają wielu roślinnych składników odżywczych – naturalnych związków znajdujących się we wszystkich roślinach, które pomagają w utrzymaniu dobrego zdrowia działając jakoprzeciwutleniacze.  Potrzebujesz przeciwutleniaczy by zbilansować w swoim ciele procesy prowadzące do utleniania.  Procesy utleniania są normalna częścią metabolizmu, ale utlenianie może przebiegać niepohamowanie w komórkach jeśli nie jest kontrolowane – a to może osłabić zdolność ciała do zwalczania choroby.  Tak więc, twoje ciało bazuje na ciągłym dostarczaniu źródeł przeciwutleniaczy z owoców i roślin by zredukować natężenie utleniania i w ten sposób wspomóc funkcje immunologiczne.

Twój system odpornościowy posiada też pewien rodzaj „sił specjalnych” w formie białych krwinek. Komórki te produkują wyspecjalizowane białka – zwane przeciwciałami – które wyszukują i niszczą atakujące wirusy i bakterie. Jako, że przeciwciała są białkami, potrzebujesz odpowiednich białek w swojej diecie by zapewnić odpowiednia produkcję przeciwciał. Zdrowa żywność białkowa – taka jak ryby, drób, chude mięso, żywność z soi i niskotłuszczowe produkty nabiałowe – dostarczają budulca, którego ciało potrzebuje do wytwarzania tych wyspecjalizowanych białek.

Utrzymanie w zdrowiu układu trawiennego jest również istotne przy wspomaganiu pracy układu immunologicznego. Układ trawienny jest miejscem dla trylionów bakterii, które mają różne funkcje w poprawianiu zdrowia. Niektóre szczepy bakterii pomagają w trawieniu błonnika, inne konsumują gazy wewnątrzjelitowe, jeszcze inne produkują witaminy takie jak witamina K i witamina B12. Kiedy twój układ trawienny jest zamieszkały przez te „dobre” bakterie, przyczyniają się one również do zmniejszenia miejsca dla potencjalnie szkodliwych bakterii, które mogłyby dostać się do układu trawiennego. Niektórymi z najlepszych źródeł tych przyjaznych bakterii są produkty nabiałowe – takie jak jogurt czy kefir.

Zdrowe odżywianie naprawdę korzystnie wpływa na stan zdrowia. A by pomóc ciału zwalczać obce ciała, twoja wewnętrzna „armia” potrzebuje możliwie najlepszego odżywiania. Więc wezwij kawalerię – zadbaj, aby dieta była zdrowa i wartościowa!

Źrodło: http://www.discovergoodnutrition.com

Susan Bowerman
Autorka jest dyplomowaną dietetyczką ze specjalnością dietetyki sportowej. Zatrudniona w Centrum Żywienia Człowieka przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Przez dwa lata była feleitonistką Los Angeles Times w sekcji „Zdrowie”. Jest autorką przepisów kulinarnych i planów dietetycznych w książkach „Kolorowa Dieta” oraz „Dieta Los Angeles”.
Susan Bowerman jest zatrudniona przez Herbalife International i ściśle współpracuje z firmą Herbalife.

Susan-Bowerman-dietetyczka-Herbalife

Dodaj komentarz