Jak zadbać o wątrobę – 5 porad

Wątroba to narząd numer jeden jeśli chodzi  o oczyszczanie organizmu. Zdrowa wątroba dorosłego człowieka waży około 1,5 – 2,0 kilogramów i składa się z setek tysięcy wyspecjalizowanych komórek. W ciągu 1 godziny przez wątrobę przepływa około 90 litrów krwi. Oznacza to, że w ciągu tej godziny cała krew zawarta w Twoim organizmie zostanie przefiltrowana kilkanaście razy.

Wątroba uczestniczy w dużej ilości ważnych, życiowych funkcji np. z aminokwasów wytwarza własne białka, zgromadzony glikogen zamienia z powrotem w cukier, gdy potrzebna jest energia, uczestniczy w wytwarzaniu kwasów żółciowych i cholesterolu.

Najważniejszą funkcją wątroby jest oczyszczanie organizmu. Wątroba, niczym stacja kontrolna bada krew, przez nią przepływającą pod kątem substancji niepożądanych, a wręcz szkodliwych aby je rozłożyć lub wydalić z organizmu. Do tych substancji zaliczymy na pewno niestrawione resztki pokarmowe,  pozostałości metaboliczne, substancje toksyczne czy trujące. Pamiętaj, że wątroba często musi się zająć nadmiarem konserwantów, przeciwutleniaczy, utrwalaczy, barwników i innymi składnikami znajdującymi w przetworzonej żywości, choć do substancji toksycznych ich nie zaliczamy.

Przeczytaj 5 podstawowych porad dotyczących zdrowia wątroby.

  • Nie nadużywaj alkoholu, który dla wątroby stanowi nie lada wyzwanie. Sporadycznie wypijanie lampkę wina, kieliszek likieru czy szklankę piwa nie będzie to jeszcze problemem.  Jeśli natomiast Twoja kolacja nie może obejść się bez dwóch odprężających 2 piwek czy lampek wina, a każdy weekend oznacza mniej lub bardziej zakrapianą imprezę – mamy dla Ciebie złą wiadomość. Wyrządzasz wątrobie(i tym samym sobie) wielką krzywdę.
  • Wypijaj zalecaną ilość płynów w ciągu dnia. Niech to będzie minimum 0,3 litra wody na każde 10 kilogramów masy ciała. Pij wodę mineralną, niegazowaną, bez nadmiernej ilości sodu. Dobrym rozwiązaniem są herbatki ziołowe. Jednak do ogólnej liczby wypijanej wody w żadnym wypadku nie wliczaj kawy i herbaty, gdyż działają moczopędnie a tym samym odwadniająco.
  • Przedkładaj produkty świeże lub mrożone, nad produkty przetworzone zawierające konserwanty i inne niepożądane składniki. Rozkład substancji wyprodukowanych chemicznie oznacza bowiem dla wątroby dodatkowe obciążenie.
  • Ogranicz spożywanie lekarstw. Oczywiście stosuj te przepisywane przez lekarza w przypadku dolegliwości zdrowotnych lub w chorobie. Dowiedz się od lekarza jaki wpływ może mieć długotrwałe przyjmowanie danego lekarstwa na wątrobę i kontroluj okresowo jej stan. Jednak nie nadużywaj wszelkiego rodzaju tabletek dostępnych bez recepty, np. przeciwbólowych, przeciwgrypowych. Często przyjmowane na „wyrost” i z przyzwyczajenia wyrządzają na dłuższą metę więcej szkody niż pożytku.
  • Wprowadzaj do swojej diety produkty bogate w białko o szerokim wachlarzu zawartych w nich aminokwasów. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie chudego twarogu lub produktów na bazie soi (np. wegetariańskie kotleciki, tofu, itp.) Aminokwasy pozwalają wątrobie bezustannie regenerować się i zapobiegają jej ewentualnym uszkodzeniom.

Dodaj komentarz