10 najzdrowszych warzyw

Warzywa powinny być istotnym elementem każdej diety. Zawierają kilkadziesiąt ważnych składników odżywczych i mnóstwo błonnika. I właśnie przez osiągnięcie spożycia 5-7 porcji warzyw dziennie może pomóc budować odporność organizmu na takie choroby jak rak, choroby serca czy cukrzyca. Czy istnieją najlepsze warzywa, które powinno się spożywać, aby zwiększyć szansę zapobiegania tym chorobom cywilizacyjnym? Choć generalnie wszystkie są korzystne dla zdrowia, to niektóre wysuwają się na prowadzenie w swoich dobroczynnych właściwościach.

Dlatego czytaj dalej, aby dowiedzieć się o 10 najzdrowszych warzywach, które musisz wprowadzić do swojej diety:

  1. Pomidory.
    Choć od strony technicznej są owocami to pomidory są najczęściej traktowane jako warzywo. Te soczyste, piękne czerwone kule pełne likopenu znane są ich zdolności do walki z nowotworami. Nie tracą swoich dobroczynnych cech nawet w formie przecieru pomidorowego czy nawet keczupu! Jednak pomidory to nie tylko likopen, gdyż przepełnione szerokim wachlarzem witamin (od witaminy A do K), co pomoże utrzymać ciśnienie krwi w ryzach i przyczynić się do zmniejszenia liczby szkodliwych wolnych rodników w organizmie.
  2. Brokuły
    Jego składniki odżywcze sprawiają, że ma ogromy potencjał do przeciwdziałania wielu chorobom. Brokuł zawiera przeciwutleniacze, które pomagają zmniejszyć ryzyko raka żołądka, płuc i odbytnicy. Dodatkowo brokuły są bogate w beta-karoten, witaminy C i kwas foliowy, co jest korzystne do zwiększenia odporności na przeziębienia i grypę.
  3. Brukselka
    Te małe zielone warzywa są szczególnie ważne dla kobiet w ciąży, ponieważ są one wypełnione kwasem foliowym i witaminami z grupy B, co zapobiega zapobiega wadom cewy nerwowej u rozwijających się dzieci. Brukselki to również mnóstwo witaminy C i K, a także błonnika, potasu i kwasów tłuszczowych omega-3.
  4. Marchew
    Te pomarańczowe cuda są zastrzykiem zdrowia dla oczu, skóry i włosów. Są także najbogatszym źródłem roślinnym, które dostarcza najważniejszego antyoksydantu – witaminę A. Marchewki są bogate w witaminę C, która może chronić układ krążenia przed uszkodzeniem.
  5. Kabaczki
    Są dobrym źródłem składników przeciwzapalnych, takich jak witaminy C i beta-karoten. Kabaczki mogą pomóc w leczeniu wielu dolegliwości, w tym astmy, choroby zwyrodnieniowej stawów i reumatoidalnym zapaleniu stawów. Kabaczki są również bogate w potas, magnez i błonnik.
  6. Bataty
    Te warzywa korzeniowe mają dziesiątki przeciw nowotworowych składników odżywczych, takich jak mangan oraz witaminy A i C. „Słodkie ziemniaki” są także dobrym źródłem błonnika i żelaza, więc dodadzą energii i mogą również pomóc w regulacji pracy przewodu pokarmowego.
  7. Bakłażan
    Bogaty w wysokiej jakości składniki odżywcze wpływające na zdrowie serca. Ponadto bakłażany są bogate w przeciwutleniacze, jak nasunin (unikalny związek, który chroni komórki mózgu przed uszkodzeniami). A ponieważ bakłażany zawierają znacznie ilości błonnika i potasu, naukowcy uważają, mogą zmniejszyć ryzyko udaru i zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się.
  8. Papryka
    Niezależnie od tego czy wolisz czerwoną, pomarańczową, żółtą lub zieloną to i tak zyskujesz wiele, gdyż papryka zawiera kilkadziesiąt składników odżywczych, wpływających na zdrowie zdrowe serce jak chociażby likopen i kwas foliowy. Ostatnie badania sugerują, iż codzienna ich obecność w diecie może zmniejszyć ryzyko rozwoju raka płuc, okrężnicy, pęcherza moczowego i trzustki.
  9. Szpinak
    Przepełniony chlorofilem szpinak jest producentem niemal każdej witaminy i innych wartościowych składników, których potrzebujesz. Naukowcy nie tylko wierzą, ale przede wszystkim udowodniają, że bogactwo i różnorodność tych składników jest w stanie zapobiegać wielu groźnym dolegliwościom: od chorób serca, poprzez nowotwory jelita grubego, aż po zapalenie stawów i osteoporozę
  10. Cebula
    Te intensywnie pachnące i wyraziste w smaku warzywa są szczególnie dobre dla osób cierpiących z powodu (lub ryzyko rozwoju) osteoporozy. To dlatego, że cebule zawierają peptydy o nazwie GPCS, które według naukowców spowalniają utratę wapnia z organizmu. Cebula może być również przydatna w walce z chorobami serca i cukrzycą, ponieważ zawiera znaczące ilości witaminy C i kwasu foliowego.

Dodaj komentarz